fredag 17 februari 2012

Neråt i kroppen, uppåt i sinnet


Kom precis hem från dagens vägning. Jag har gått ner ett halvt kilo sen i tisdags.  Vågen visar nu **,6. Min anorektiska hjärna vill ner till ** blankt. Men så är det ju alltid – den vill alltid neråt, lite till, och lite till. Den älskar nollor. Gram för gram, muskel för muskel vill den bryta ner mig tills det inte finns något annat kvar än skinn och ben och ett par tomma ögon.

Jag kommer nog aldrig att känna mig tillräckligt mager för att en viktuppgång ska kännas absolut nödvändig, inte förrän jag ligger på ett sjukhus med en slang i näsan. Jag kommer alltid att se fladder och fett på ställen där jag inte vill ha det. Det är ju så sjukdomen fungerar, och jag är styrd av den. Den har mig i sitt grepp. Jag är inte en fri människa. Jag har inte kontroll över mitt liv. Det tillhör anorexin. JAG tillhör anorexin.

...Och jag är förbannat jävla trött på det! Jag vill vara min egen konung. Jag vill bli mig själv igen, fatta mina egna beslut, leva mitt liv till fullo, utan denna ständigt tjatande djävul på min axel. Om det så krävs att jag läggs in på en sluten avdelning och proppas full av mat dagarna i ända -- om det är vad som krävs för att jag ska ta mig ur den här skiten, så är jag villig att göra det. Jag vägrar att mitt liv ska fortsätta som ett jävla överlevnadsläger. Varje dag är ett mål att uppnå: att äta nog för att inte dö, men inte nog för att verkligen leva. Och vad finns livet till om inte för att levas?

Idag vill jag kämpa. Mycket tack vare andras kloka ord, inte bara mammas och läkarnas, men ERA ord -- ni fantastiska bloggare, som låter mig ta del av er kamp, och låter mig se att det faktiskt är möjligt att ta sig igenom helvetet, att något finare och ljusare väntar på andra sidan. TACK till er!

2 kommentarer:

  1. sv: det är frukost, gröt/yoghurt/fil plus två mackor och juice, lunch och middag enligt tallriksmodellen, mellanmål på em, och frivilligt kvällsmellis (som antagligen blir obligatoriskt längre fram i behandligen med prat med sin kontaktperson), så var inte rädd, de vill inte göda dig, de vill göra dig frisk! varje måndag sitter man tillsammans med en personal och bestämmer hela veckans måltider, det finns tre allternativ att välja mellan, alltid en vegetarisk, när jag var där fick man lov att välja gröt två gånger i veckan, med mackor då. jag vet inte hur det är nu dock! Lycka till, massa kramar <3

    SvaraRadera
  2. kul att du är positiv..Hur känns det nu efter helgen när du haft tid att tänka? Positiv än hoppas jag?

    Jag var inlagd 4månader på ett ungefär. Asså det var väl inte så mycket positivt när man väl var där. Då tyckte jag väl mest allt var piss och jobbigt. Men det bästa enligt mig är att man blir kontrollerad, svårare att slippa undan fuska, och man har hela tiden stöd runt om sig.

    hur har helgen varit?kramar

    SvaraRadera